Autovelgen plaatsen

De echte auto-freaks onder ons wagen zich eraan om zelf autovelgen te plaatsen. Let er wel op dat je dan met een aantal factoren rekening dient te houden.

Voor je nog maar overweegt om zelf autovelgen te plaatsen moet je het juiste materiaal in huis hebben.

  • Een burg of een degelijke krik om uw auto veilig omhoog te tillen.
  • Kwalitatief meetmateriaal om te controleren of de diameter van de naaf en naafgat exact overeen komen
  • Er mogen geen kieren optreden, is dit wel het geval dient u opnieuw de velg te monteren
  • Zorg voor een adapterring of centreering indien dit nodig is
  • Controleer na het monteren steeds de draairichting van de banden

 

Wanneer je al het nodige in huis hebt om velgen te monteren moet je nog de juiste velg kiezen. Een velg kiezen gaat gepaard met je keuze in autoband. De informatie die je kan terugvinden aan de zijkant van je banden bepalen de afmetingen van je velg.

 

  • De afmetingen van het naafgat (het middelste gat van de velg) Het naafgat moet exact passen om te voorkomen dat het wiel gaat trillen.
  • De Steekcirckel of PCD
  • Het draagvermogen van de bolle of konische bouten
  • De breedte van het wiel
  • De diameter van het wiel (wordt gemeten in inches: 12″, 13″, 14″, 15″, 16″, 17″ zijn de courante maten)
  • Houdt rekening met de bolling van het wiel. Bij een verkeerde bolling kan de rem tegen de velg zitten
  • Het aantal boutgaten (gebruik steeds de bijgeleverde bouten om een exacte fitting te bekomen)
  • De ET-waarden. Deze waarde zegt in hoeverre het wiel naar binnen of naar buiten valt.
  • Zijn er gaten voorzien voor paspennen (dit is bijvoorbeeld het geval bij een Lancia of Alfo Romeo)

 

Nu je voldoende informatie hebt over de afmetingen van je autoband zijn er ook nog enkele maten van je velg waarmee je rekening moet houden, namelijk de ET-waarde, de steekmaat en de naafdiameter. Het is belangrijk dat je de velgmaten nauwkeurig opvolgt om geen veiligheid of comfort verloren te laten gaan.

 

  • De ET-waarde

ET-waarde staat voor Offset of Einpresstiefe. Deze waarde geeft aan in welke mate de velg naar binnen of naar buiten staat ten opzichte van de wielkast. Hoe hoger de ET waarde, hoe verder de velg naar buiten zal steken. Je mag maximum 5 mm van de ET-waarde afwijken tijdens het plaatsen van je velgen.

 

  • Naafdiameter

De naafdiameter is het middelste gat in de velg en deze wordt gemeten in millimeters. DE naafdiameter van het wiel en van de velg moeten perfect overeenkomen anders zal de velg niet passen. Dit kan als gevolg hebben dat het wiel zal trillen wat zeer onveilig is tijdens het auto rijden.

 

  • De Steekmaat

De steekmaat is de horizontale afmeting tussen de boutgaten. Bij 4 boutmaten is dat makkelijk te meten omdat deze allemaal loodrecht tegenover elkaar staan. Bij 5 Bouten is dit al wat moeilijker, dan moet je een denkbeeldige cirkel trekken en daar de diameter van nemen. De steekmaat verschil sterk tussen verschillende automerken.

Dit bericht is geplaatst in Persberichten met de tags , . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.