Wat worden de belangrijkste woontrends voor de aankomende twee jaar: ‘Organische vormen in wulpse toepassing’ of ‘poederachtige pastels in combinatie met aaibare vormen’ of de inloopdouche en verf met zonnecellen? Over de eerste twee ‘woonstijlen’ vertelt dit rapport niet zo veel, wel over allerlei productinnovaties waarvan ruim 2.500 consumenten verwachten dat het een trend gaat worden.
Onderzoeksbureau Qudata Markt- & Trendanalyses heeft onlangs ruim 2.500 consumenten gevraagd wat volgens hen de belangrijkste wooninnovaties zijn. Uit een scala aan concepten en producten zijn 4 mega-trends gedestilleerd:
1. Design & kleur
Consumenten zien op het gebied van design en met name ook kleur allerlei uiteenlopende ontwikkelingen: zonwering op maat, XXL-tegels, natuurstenen werkbladen en look-a-like behang.
2. Ergonomie & gebruiksgemak
Nederland vergrijsd. Een zeer belangrijke doelgroep, met name ook voor de woonspeciaalzaken. Ruim 60 procent van de consumenten die een badkamer heeft gekocht geeft aan de inloopdouche als een voorname trend te zien. Een kwart van de consumenten vindt dat er meer aandacht mag worden besteed aan ergonomie.
3. Nieuwe zakelijk
De trend ‘Nieuwe zakelijkheid’ staat voor de focus op technische (product)ontwikkeling en de factor prijs. Consumenten richten zich steeds meer op allerlei geïntroduceerde gadgets, ook als het gaat om woonproducten. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de toename van het aantal apparaten in de keuken. Maar ook van zonwering wordt inmiddels verwacht dat het multifunctioneel is en via bijvoorbeeld de iPhone bediend kan worden.
4. Duurzaamheid
Volgens velen was de trend van duurzaamheid, ingegeven door de (koop)crisis, voorbij. Niets is minder waar. Energiebesparing door gebruik van specifieke keukenapparatuur, de keuze voor milieuvriendelijke verf en de toepassing van zonwering voor een gezond klimaat in huis zijn (nog steeds) volgens woonconsumenten belangrijke ontwikkelingen.
Daarnaast biedt de trendy woonsfeer tegenwoordig ook een steeds belangrijkere rol in het hedendaagse leven. Merken als HK living en Ferm living spelen daar perfect op in.