Dertig jaar geleden had niemand in de wereld kunnen denken dat het belang van adverteren in kranten en tijdschriften steeds minder belangrijk zou worden. Dit was vroeger voor bedrijven namelijk het medium om bekendheid en zichtbaarheid te creëren. In 2015 ligt dit echter totaal anders, nu is een toppositie Google voor bedrijven het meeste van belang. Wanneer mensen namelijk van plan zijn om bijvoorbeeld een nieuwe televisie of radio te kopen dan gaan ze niet meer kijken in het plaatselijke advertentieblaadje maar ze gaan actief online opzoek naar de beste en voordeligste televisie dan wel radio.
Voor ondernemingen is het dus van groot belang om een goede positie te hebben in de zoekmachines van Google. Een consument zal namelijk hooguit de eerste twee pagina’s bekijken van zijn zoekopdracht. De online zichtbaarheid is dus erg van belang voor bedrijven en er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn: online marketing bureaus. Deze bedrijven gebruiken meerdere manieren om de online vindbaarheid te vergroten.
Een belangrijk aspect hierbij is vaak Google AdWords. Deze dienst van Google is de grootste inkomstenbron van Google met ongeveer 20 miljard euro aan jaarlijkse inkomsten. Google Adwords biedt bedrijven de kans om te adverteren in de zoekmachine. Bij een bepaald zoekwoord verschijnen bedrijven dan bovenaan de pagina waardoor de kans groot is dat mensen de website bezoeken. Het is dus eigenlijk een modernere variant van adverteren in de lokale krant. Om een effectief Google Adwords beheer te voeren is vaak wel enige kennis en kunde vereist. Maar er zijn uiteraard nog meer zaken die voor een hoge positie in de zoekmachines van Google kunnen zorgen. Zo is de inrichting van de website van belang en is het ook van belang dat er naar een website wordt gelinkt. Op deze manier ziet Google een website als een belangrijke website omtrent een onderwerp en wordt deze website hoog weergeven in Google.