In elke organisatie waar mensen samenwerken, moet gepraat worden. Er worden gesprekken gevoerd over de taken die verricht worden, over de onderlinge verhoudingen en over werksituaties die veranderingen met zich mee brengen. Kortom praten binnen een organisatie is van essentieel belang!
Zender en ontvanger
Waar mensen praten is luisteren minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker. Vaak wordt dit onderdeel niet genoeg belicht. Tegenwoordig moet je al van goede huizen komen om op te vallen. 90% van de mensen denkt dit te kunnen bereiken door veel en hard te praten. Toch zijn het vaak de mensen die goed luisteren, die met de beste oplossingen komen. Verrassend? Nee, eigenlijk helemaal niet.
Mensen die luisteren zijn al een stap verder in de gedachtegang dan mensen die constant bezig zijn om zichzelf te profileren. Daarnaast kunnen ‘de ontvangers’ ook beter feedback geven dan de ‘zenders’.
Waarde van feedback
Feedback is een zeer nuttig middel in ieder gesprek. Wanneer je als ‘zender’ nooit tegengesproken krijgt, geen beoordelingen krijgt en geen discussies voert leer je niks bij. Het is juist goede feedback wat de ander aan het nadenken zet en dit is goed voor de ontwikkeling.
Selectieve luistervaardigheden
Vragen stellen, parafraseren van de inhoud, reflecteren van gevoel en samenvatten zijn allemaal selectieve luistervaardigheden. Met deze vaardigheden kun je goed uit een verhaal de belangrijkste zaken halen. Je geeft als het ware essentiële punten meer aandacht en de verpakking eromheen laat je links liggen. Het is belangrijk om deze vaardigheden te ontwikkelen wanneer je correct feedback wilt geven.