Hoge concurrentie rijscholen Groningen

Rijlessen worden steeds duurder door de stijgende brandstofprijzen. Dit zorgt niet alleen voor dure lessen, maar ook voor veel concurrentie. Er zijn veel rijscholen actief. Alleen in de stad Groningen zijn al meer dan twintig rijscholen welke op allerlei stuntmanieren studenten en andere leerlingen binnen proberen te halen.

Stuntprijzen

Van alle rijscholen zijn er veel ‘eenmansbedrijven’ actief. Deze zijn in 2012 als paddenstoelen uit de grond geschoten. Deze kleine bedrijven hebben minder kosten dan de grote rijscholen en kunnen pakketten en een rijles in Groningen voor stuntprijzen aanbieden. Zo worden pakketten voor zeer goedkope bedragen aangeboden. Een pakket bevat meestal een aantal lessen, een examen en soms een herexamen. Dit soort stunts is erg lokkend. Veel mensen gaan hier op af. Het lijkt mooi maar let op het slagingspercentage. Vaak zijn de eenmansbedrijven met hun stuntprijzen kwalitatief slechter dan de grotere bedrijven, welke meer ervaring hebben in het vakgebied.

Slagingspercentage

Het slagingspercentage ligt nauw samen met het aantal jaar ervaring van de rijschoolhouder. Hoe meer ervaring, hoe hoger het slagingspercentage. Dit brengt wel kosten met zich mee. Hoe hoger het slagingspercentage, hoe hoger het uurtarief. De rijscholen in Groningen zijn vergeleken met elkaar. Scholen met weinig ervaring hebben een slagingspercentage tussen de 50 – 60%. Een gemiddelde rijles kost tussen de 25 en 30 euro per uur. Rijscholen met meer ervaring bieden lessen aan voor tussen de 30 en 40 euro. Het slagingspercentage ligt hierbij meestal boven de 80%.

Slagen

Leerlingen zijn de dupe van de prijzenoorlog tussen de rijscholen. Het leven van de kwalitatieve rijscholen wordt zuur gemaakt door de prijsvechtende eenmansbedrijven. Uiteindelijk gaat het erom dat een leerling slaagt en zijn of haar rijbewijs haalt. Een rijschool Groningen welke kwalitatief het beste is wordt dan ook aangeraden door onafhankelijke partijen.

Dit bericht is geplaatst in Persberichten met de tags , , . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.