Het belang van goed communiceren

De hele dag door, 365 dagen per jaar, communiceren we d.m.v. allerlei kanalen. Goed communiceren is dus van essentieel belang. Denk bijvoorbeeld aan solliciteren, feedback geven, presenteren, etc.
Wanneer je bewust bent van de sterke en minder goede eigenschappen van je communicatie ben je al heel goed op weg.

Leren communiceren

Communiceren lijkt heel erg vanzelfsprekend, maar toch hebben heel erg veel mensen moeite met dit alledaagse onderwerp. Herinnering je nog jouw eerste presentatie? Waarschijnlijk met zwetende handen voor de klas en constant nadenkend wat anderen van je vinden. Hierin sta je niet alleen en zeker in je verdere loopbaan is communicatie erg belangrijk. Een communicatietraining kan hierbij erg handig zijn. Je krijgt namelijk maar een gelegenheid om een eerste indruk te maken. Vaak is dit bij een sollicitatie van doorslaggevend belang. Geen goede eerste indruk is geen kans op die leuke baan.

Diverse soorten communicatie

We communiceren op vele verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld een boodschap overbrengen met woorden of met gebaren. Beter gezegd; verbale en non-verbale communicatie.

Verbale communicatie
Dit onderdeel van onze communicatie bevat het schriftelijke en mondelinge aspect van communicatie. Sommige personen zijn erg sterk in verbale communicatie. Verkopers beheersen vaak deze kant van onze communicatie erg goed. Maar wanneer je kijkt naar grote leiders dan zie je dat non-verbale communicatie doorslaggevend om goed over te komen.

Non-verbale communicatie
Deze kant van communiceren betreft onze lichaamstaal. Met ons lichaamstaal kunnen we onze verbale communicatie versterken. Denk hierbij aan het gebruik van je handen, het recht op staan tijdens je presentatie en het bewegen van je wenkbrauwen bij belangrijke punten die besproken moeten worden.

Dit bericht is geplaatst in Persberichten met de tags , . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.