Een onafhankelijk rapport heeft aangetoond dat ongeveer 7,9 miljoen Amerikaanse volwassenen in de afgelopen 3 maanden één of meer Herbalife producten heeft gekocht voor persoonlijk gebruik.
In april en mei is er een online enquête uitgegaan naar meer dan 10.000 volwassen amerikanen. 3,3 % van de respondenten bleek één of meer producten te hebben gekocht voor eigen consumptie. Dit betekent dus dat Herbalife momenteel bijna 8 miljoen klanten heeft onder de totale Amerikaanse volwassen bevolking.
“Het onderzoek is uitgevoerd door één van ‘s werelds meest gerespecteerde onderzoeksorganisaties en het bevestigt wat we bij Herbalfe al weten: Dat wij een grote consumentenbasis hebben hier in de VS.” Aldus Herbalife Chief Executive Officer Michael O Johnson, in een verklaring.
Het door Herbalife gefinancierde onderzoek werd uitgevoerd zonder inmenging van het bedrijf zelf. De resultaten zijn inclusief eigen Herbalife distributeurs,waarvan er in totaal ongeveer 550.000 in de VS werkzaam zijn. De foutmarge is ongeveer 1 procent.
Van de 349 respondenten die aangaven dat ze producten voor eigen gebruik hadden gekocht, bleek 87 procent de producten niet als distributeur te kopen, maar puur als consument. De meest verkochte producten bleken gewichtsbeheersingsproducten.
Het aandeel Herbalife steeg na de resultaten van dit onderzoek met 6 procent tot $ 45,98 in New York en is nu ten opzichte van het begin van het jaar met 32 procent gestegen, terwijl de Standard & Poor’s 500 Index dit jaar slechts met 14 % is toegenomen.
Herbalife is al maanden een speelbal tussen 2 hedgefonds bedrijven, waarbij de ene partij (Bill Ackman) Herbalife diverse malen heeft beschuldigd een illegaal piramidespel te zijn zonder daadwerkelijke klanten. Volgens Bill Ackman genereert Herbalife het grootste deel van zijn inkomsten uit werving van nieuwe distributeurs en worden de producten alleen maar gebruikt om dit fenomeen te maskeren.
Het onderzoek toont dus aan dat Bill Ackman daar volledig naast zit.