Een overzicht van motorbanden.

Net als een auto verdient ook een motor de juiste bandenset. En omdat er zodanig veel verschillende type motors bestaan met elke een specifiek gebruik voor ogen bestaan er veel soorten motorbanden.

In dit artikel vindt je een gemakkelijk overzicht.

  • Sport Motorband
    De Sport  banden zijn banden van zacht rubber, bestemd voor sportief gebruik op de weg en incidenteel op circuit. Zij behalen een relatief hoge bedrijfstemperatuur, maar minder hoog dan racebanden, en zijn voorzien van weinig profiel.
    Het is het type band dat over het algemeen standaard is gemonteerd op sportieve motoren.
    Door het beperkte profiel is het wel af te raden om met deze banden tijdens regen uit te rijden. De levensduur van dit type motorband is daar de zachte rubber beperkt.

 

  • Sport / Straat Motorband
    Deze banden, die ook vaak “sport / touring” worden genoemd, zijn over het algemeen gemaakt van een tussensoort rubber dat goede grip verschaft, een lagere bedrijfstemperatuur en groter profieloppervlak heeft. Zij hebben een langere levensduur dan sportbanden en zijn bijzonder geschikt voor een gevarieerd gebruik; van dagelijks vervoer in de stad, tot reizen en vrijetijdsritjes. De ideale band voor een gevarieerde gebruiker.

 

  • Straat Motorbanden
    De “straat” of “touring” banden zijn gemaakt van hard rubber en hebben een lage bedrijfstemperatuur die snel bereikt wordt. Zij bieden goede grip en zijn over het algemeen voorzien van uitgebreide profielen waardoor ze veel zekerheid bieden op nat wegdek. Met het gebruik van harde rubbers hebben deze banden een lange levensduur. Het zijn bovendien de ultieme banden voor stadstrajecten. Deze banden zijn ook prima te gebruiken voor reizen of uitstapjes. Alleen bij een sportief gebruik zullen de grenzen van grip op de weg misschien snel bereikt worden.

 

  • Motorband met gemengde rubbersamenstelling
    Banden met een gemengde rubbersamenstelling of “trail” banden worden gemonteerd op motoren die mogelijkerwijs het asfalt verlaten en kunnen rijden op zandwegen. Zoals hun naam al aangeeft, kan met deze banden zowel op asfalt als op zand gereden worden. De belangrijkste kenmerken zijn, vooral op de achterband, een zeer breed profiel dat de band in blokken verdeelt zodat ze meer aandrijfkracht bieden op losse grond.
    Deze banden zijn over het algemeen vervaardigd uit harde rubbers en hebben een relatief lage bedrijfstemperatuur en zijn zeer duurzaam. Zij bieden goede grip, echter wel minder dan pure straatbanden in verband met de breedte van hun profiel dat het contactoppervlak met het wegdek beperkt.

 

  • allroad Motorband
    “Allroad” of “cross” banden zijn banden die zijn voorzien van grote noppen die ervoor zorgen dat zij een zo goed mogelijke prestatie leveren op andere ondergronden dan de weg. Deze banden worden vooral gebruikt op zandbanen, oefenterreinen, binnenpaden… De noppen bieden een zo goed mogelijke grip op verschillende ondergronden. Deze banden leveren zeer goede prestaties en kunnen voor korte overbruggingsafstanden prima op de weg worden gebruikt.

 

  • Competitie Motorband
    Deze banden, ook vaak “baanband”, “circuitband”, of “raceband” genoemd, zijn gereserveerd voor gebruik op een circuit. Zij zijn samengesteld uit heel zachte rubbers en werken onder de hoge temperaturen die door de band worden bereikt bij gebruik op circuit, in antwoord op de hoge mechanische belasting waaraan zij worden onderworpen: hoge snelheden, snelle acceleraties, sterk remmen, sterke laterale krachten.
    Deze banden zijn over het algemeen glad (“slick”) om een maximaal contactoppervlak te bieden. Er bestaan “regen” comptetitiebanden die een heel dicht profiel hebben om zo veel mogelijk water zo snel mogelijk te evacueren.

Zo zie je maar dat je voor elk gebruik wel een bepaald type motorband kunt gebruiken. Denk dus goed na hoe jij jouw motor gebruikt voor je een set motorbanden aanschaft.

 

Dit bericht is geplaatst in Persberichten, Reizen en Vakantie, Sport en Spel met de tags . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.