Zoals bekend maken veel ondernemers die een eigen bedrijf beginnen geen ondernemingsplan. Dat lijkt erg vreemd omdat het al lang bekend is dat het maken van een ondernemingsplan de kans op een succesvolle onderneming aanzienlijk vergroot. Als echter nader wordt uitgezocht waarom veel starters zich die moeite niet willen nemen, dan komen er een aantal punten naar voren die nadere aandacht verdiend.
Starters focussen vooral op wat ze kunnen en weten, een bedrijfsplan maken hoort daar vaak niet bij.
Veel startende ondernemers hebben met name veel aandacht voor die onderdelen van hun toekomstige of jonge onderneming waarvan ze relatief veel weten. Het zijn met name deze starters die geen bedrijfsplan maken en het later vaak ook niet redden.
Daartegenover staan starters die heel gericht alle onderdelen aandacht geven, ook die delen waar ze weinig kennis van hebben. Zij zijn ook vaak de ondernemers die wel een gedegen ondernemingsplan maken.
Karakter van de ondernemer indicatief voor succes
Het lijkt er dan ook op dat het karakter van de toekomstige ondernemer een grote rol speelt in het latere succes of de mislukking. Meer aandacht voor de ondernemer als persoon en de geschiktheid voor een leven als ondernemer zou misschien in een vroeg stadium al kunnen leidden tot een betere afweging. De ondernemer zelf zou zich serieus moeten afvragen of het feit dat hij of zij geen bedrijfsplan wil maken, ook een indicatie is dat problemen, die er nu eenmaal altijd zijn bij een eigen onderneming, liever uit de weg gegaan worden dan geconfronteerd en aangepakt.
Een ondernemer die succesvol wil zijn, en welke ondernemer wil dat nu niet, dient zichzelf serieus de vraag te stellen of hij of zij wel ondernemer moet worden als hij niet eens de moeite op kan brengen om zich goed voor te bereidden en om een bedrijfsplan te maken dat een succesvolle start aanzienlijk meer haalbaar maakt