Ze zijn er in allerlei kleuren, en ze zijn in trek. We hebben het over de welbekende ICE Watch horloges. Het horloge dat zijn populariteit te danken heeft aan een goede marketing die is gericht op jong en oud, maar erg gewild door de jeugdige horlogedrager.
ICE Watch is een Belgisch succesverhaal, een idee dat in 2006 werd bedacht in Hongkong om in gelanceerd te worden in 2007. De oprichter Jean-pierre Lutgen had een praktisch product dat bestond uit 10 onderdelen beschikbaar in bijna alle kleuren.
Onder jongeren geldt ICE Watch dan ook als een mode accessoire waarmee je een persoonlijke statement maakt. Jongeren weerpsiegelen zich vaak aan celebs en dankzij de promotie van beroemdheden zoals Katy Perry, David Guetta en de Black Eyed Peas legde het bedrijf geen windeieren. Dankzij deze rolmodellen is het horlogemerk zowel een bestseller als een ware trendsetter geworden. Tot op heden zijn er 4 miljoen stuks verkocht en worden er momenteel op maandbasis 500.000 geproduceerd in China, die te verkrijgen zijn in meer dan 90 landen. Ondanks haar exclusieve imago is het product, met een vanaf-prijs van 59 euro’s, betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Naar wens is het horloge echter ook aan te passen naar persoonlijke smaak, uiteraard voor een meerprijs.
Het kleurrijke horloge dat voor verzamelaars als een collectors item kan fungeren, heeft haar succes mede te danken aan de stapelbare en kubusvormige ‘Lego verpakkingen’. Diezelfde verpakking kwam tevens in opspraak nadat LEGO eind 2011 een rechtszaak aanspande tegen ICE Watch omdat het horlogemerk haar succes aanzienlijk te danken zou hebben aan de verpakkingen die op Lego blokken lijken. In december 2011 stelde de rechter Lego in het gelijk en legde ICE Watch een dwangsom van 10.000 euro op, voor elke dag dat het merk zou doorgaan met het verkopen van haar horloges in desbetreffende verpakkingen.
Momenteel telt het merk al 2,1 miljoen likes op Facebook en gaat het succes door onder het motto ‘Change. You can’. Onder dit motto ligt een grote innovatie strategie ten grondslag; het management ontvangt feedback via distributeurs en klanten wereldwijd, waarna de behoeften en wensen van ICE Watch liefhebbers worden geëvalueerd en meegenomen in het innovatieproces. Wat betreft feedback speelt ook weer sociale media een belangrijke rol; bijna alle wensen en reacties van klanten stromen via deze weg binnen. “Hier past meer een stukje marketing dan in de eerste paragrafen”
Met dit gegeven, en zonder zich iets aan te trekken van de concurrentie, gaat Jean-pierre Lutgen door: “Wij hebben niet te maken met concurrentie op wereldschaal. Onze marketingstrategie speelt daarop in en probeert de effecten te optimaliseren. Wij zetten alle middelen in om dicht bij ons publiek te staan, bijvoorbeeld via sociale netwerken. We worden voortdurend gekopieerd. Het is natuurlijk een eer te weten dat onze horloges nagemaakt worden, maar desondanks blijft het compleet onaanvaardbaar. Wij bewaken de markt voortdurend en zijn uiterst sterk aanwezig”.
Kortom, De ICE Watch is een echt mode en marketing fenomeen die niemand snel zal vergeten.